Dierenartsen A.C. Stolp, S.R. Jansen & M. van Zuijlen-Jansen

terug naar de nieuwspagina

oktober 2009

Het shop gedeelte in
Dierenkliniek Maasdijk is vergroot ! In ons shopgedeelte hebben wij een nu nog grotere keuze in Dierenbenodigdheden. U vindt een uitgebreid aanbod varierend van kattenmand, hondenriemen, divers speelgoed en snacks voor uw hond, kat, cavia en konijn. Regelmatig leuke aanbiedingen, loop gerust eens binnen !!

augustus 2009

KATTENZIEKTE IS NOG STEEDS EEN GEVAARLIJKE ZIEKTE DIE ALTIJD AANWEZIG IS ONDER DE KATTENPOPULATIE. ONDERSTAANDE ARTIKELEN LATEN DIT OVER-DUIDELIJK ZIEN. VACCINATIE IS DE ENIGE BESCHERMING DIE VOLDOENDE IS!

ma 10 aug 2009, 05:30
Dierenasiel op slot na uitbraak kattenziekte
Van onze correspondent

SCHALKHAAR - Het dierenasiel in het Overijsselse Schalkhaar is per direct afgesloten van de buitenwereld vanwege de uitbraak van kattenziekte.
"Twintig katten zijn inmiddels bezweken, hoe het met de andere 70 katten zal verlopen is nog de vraag. Een dierenarts is een hele dag bezig geweest om ze allemaal in te enten, hopelijk heeft dat effect", aldus beheerder Rinus van der Wal, die al dertig jaar asielbeheerder is en dit nog nooit heeft meegemaakt. "Twintig katten zijn inmiddels bezweken, hoe het met de andere 70 katten zal verlopen is nog de vraag. Een dierenarts is een hele dag bezig geweest om ze allemaal in te enten, hopelijk heeft dat effect", aldus beheerder Rinus van der Wal, die al dertig jaar asielbeheerder is en dit nog nooit heeft meegemaakt. De kattenziekte is hoogstwaarschijnlijk binnen de deuren van het asiel gekomen door een van de massaal binnengebrachte jonge poesjes. "Voor de zomervakantie weten mensen niet wat ze met hun nestjes aan moeten en dan brengen ze de dieren bij ons. Een van deze jonge kittens is bezweken aan de kattenziekte. Daarna volgden er dus nog negentien. Het is een proces van een paar dagen. Het begint met diarree en overgeven zonder maaginhoud, daarna is het zo afgelopen", legt Van der Wal uit. De kattenziekte is hoogstwaarschijnlijk binnen de deuren van het asiel gekomen door een van de massaal binnengebrachte jonge poesjes. "Voor de zomervakantie weten mensen niet wat ze met hun nestjes aan moeten en dan brengen ze de dieren bij ons. Een van deze jonge kittens is bezweken aan de kattenziekte. Daarna volgden er dus nog negentien. Het is een proces van een paar dagen. Het begint met diarree en overgeven zonder maaginhoud, daarna is het zo afgelopen", legt Van der Wal uit.
Voor de asielbeheerder is het zaak om ervoor te waken dat de besmetting binnen de deuren van het asiel blijft. "De kleding die onze medewerkers dragen bij de verzorging mag niet mee naar huis. Ook hebben we ontsmettingsbakken voor het schoeisel staan. Het is hier net zo hectisch als bij een uitbraak van mond-en-klauwzeer." Nu het asiel zeker vier tot zes weken dicht is kunnen er ook geen nieuwe dieren worden opgevangen. Voor de asielbeheerder is het zaak om ervoor te waken dat de besmetting binnen de deuren van het asiel blijft. "De kleding die onze medewerkers dragen bij de verzorging mag niet mee naar huis. Ook hebben we ontsmettingsbakken voor het schoeisel staan. Het is hier net zo hectisch als bij een uitbraak van mond-en-klauwzeer." Nu het asiel zeker vier tot zes weken dicht is kunnen er ook geen nieuwe dieren worden opgevangen. "Gelukkig hebben we hulp gekregen van andere dierenasiels. Verder hebben we best veel mensen moeten bellen die al een kat of hond hadden uitgezocht en hem binnenkort zouden ophalen. Enkelen moesten we vertellen dat de poes die ze hadden gereserveerd, was overleden aan de kattenziekte", aldus Van der Wal. "Gelukkig hebben we hulp gekregen van andere dierenasiels. Verder hebben we best veel mensen moeten bellen die al een kat of hond hadden uitgezocht en hem binnenkort zouden ophalen. Enkelen moesten we vertellen dat de poes die ze hadden gereserveerd, was overleden aan de kattenziekte", aldus Van der Wal.

Beheerder Rinus van der Wal laat bezoekers weten dat het Dierenasiel Deventer en Omstreken voorlopig is gesloten.

Uit het Algemeen Dagblad 10 augustus 2009
Kattenziekte: 20 asielkatten dood

ROTTERDAM - De Dierenbescherming Rijnmond heeft in het asiel aan de Abraham van Stolkweg twintig katten laten inslapen na de uitbraak van de kattenziekte. Na twee weken gesloten te zijn geweest in verband met het virus, opende het asiel gisteren weer de deuren. Volgens woordvoerder Henk Beugeling blijkt één kat echt de gevreesde en zeer besmettelijke ziekte onder de leden te hebben gehad. Om het dier een lijdensweg te besparen – in twee dagen kan een op het oog gezonde kat in razend tempo aftakelen tot de dood erop volgt – heeft de dierenarts van het asiel hem geëuthanaseerd. „Maar omdat het een virus is dat snel om zich heen grijpt, hebben wij uit voorzorg ook dieren in kwetsbare groepen laten inslapen. Dan heb je het over kittens die nog te jong zijn om in te enten tegen de ziekte en om oudere, verzwakte katten.´´ Een verklaring voor het feit dat juist nu de kattenziekte de kop opsteekt in het asiel, kan zijn dat mensen door de economische neergang minder geneigd zijn hun huisdieren in te enten.

Beugeling noemt het een "verkeerde bezuiniging"´.

april 2009

Met de lente in het hoofd en de voorjaarsvakantie voor de deur, leek het ons goed om alvast de vakantiefolder op de site te zetten. Hierin kun je alles wat nodig is vinden als je gaat reizen en naar het buitenland gaat. Het is een pdf file, dus het duurt even om te laden.

maart 2009

Deze serie laat de plaatjes zien, die gemaakt zijn van de verwijdering van een poliep uit het oor van de kat.

maart 2009

Deze week worden de KONIJNEN-vaccinatieoproepkaarten verstuurd. We proberen zo om voor de zomer alle konijnen weer opnieuw te beschermen tegen myxomatose en VHS virus. Wat deze ziekten inhouden en hoe konijnen het krijgen.

januari 2009

We beginnen het jaar goed met onze puppyparty op Dierenkliniek Maasdijk

Voorgaande jaren:

2016 ]